Κυρίες και Κύριοι,
Χαίρομαι ιδιαίτερα για την αποψινή μας συνάντηση εδώ στην πανέμορφη πόλη της Θεσσαλονίκης με αφορμή τη Διεθνή Έκθεση, και για τη δυνατότητα να αναφερθούμε στο σημαντικό έργο που έχει γίνει στον εξαιρετικά σημαντικό τομέα του τουρισμού μας.
O τομέας του τουρισμού αποτελεί κυβερνητική προτεραιότητα και έχει καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση των εθνικών μας εσόδων.
Η επιτυχία του τουρισμού μας είναι επιτυχία όλων μας. Είναι δική σας επιτυχία. Είναι επιτυχία των επιχειρήσεων, των επαγγελματιών, των θεσμικών φορέων, των Ελλήνων πολιτών και φυσικά πάνω από όλα είναι επιτυχία της χώρας μας, ειδικά αυτήν την περίοδο όπου γίνεται αυτή η τεράστια προσπάθεια εξόδου από την κρίση και εισόδου σε τροχιά ανάπτυξης.
Επιδιώξαμε να εξασφαλίσουμε άμεσα πρόσθετες και εναλλακτικές πηγές στη ροή τουριστών και την εισροή εσόδων για να τονώσουμε το τελικό αποτέλεσμα. Κάναμε στρατηγικές κινήσεις για την επιμήκυνση της περιόδου από τον Απρίλιο έως τον Νοέμβριο για πρώτη φορά, προωθήσαμε νέους ελληνικούς προορισμούς και αναδείξαμε τα θεματικά τουριστικά προϊόντα, ανοίξαμε νέες αγορές και εξασφαλίσαμε νέες απευθείας πτήσεις, και όλος αυτός ο σχεδιασμός αποτυπώθηκε άμεσα στα αποτελέσματα του 2015 αλλά και το 2016.
Το 2015 μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες ασφυκτικής πολιτικής και οικονομικής πίεσης, που όλοι γνωρίζετε και με συνεχή χτυπήματα στην εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, η αντοχή που επέδειξε ο τουρισμός μας και τα θετικά αποτελέσματα δεν ήταν τυχαία.
Παραλάβαμε τον τομέα του τουρισμού σε μία πτωτική πορεία με μείωση στις κρατήσεις σε κάποιες χώρες, όπως η Ρωσία, έως και 40%. Υλοποιήσαμε τη νέα εθνική τουριστική πολιτική μας με σκληρή δουλειά και με επιχειρησιακές πρωτοβουλίες που εφαρμόσαμε άμεσα, και εξασφαλίσαμε την αύξηση των αφίξεων και των εσόδων. Πετύχαμε το ρεκόρ των 26 εκατ. διεθνών αφίξεων και των 14,1 δις. ευρώ εσόδων, μία σημαντική ανάσα για την εθνική μας οικονομία και με ρυθμό αύξηση 6-7% , την ώρα που ο παγκόσμιος τουρισμός είχε ανάπτυξη 4-5%.
Το 2016 ο τουρισμός μας έχει μία ισχυρή θετική δυναμική παρά το γενικότερο δυσμενές για τον τουρισμό περιβάλλον. Στη διάρκεια της χρονιάς αντιμετωπίσαμε τις προκλήσεις λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων στην ευρύτερη περιοχή, των τρομοκρατικών χτυπημάτων και πολύ δυσάρεστων γεγονότων στην Ευρώπη και της γειτονικές χώρες. Επίσης το Brexit, την απόπειρα του πραξικοπήματος στην Τουρκία και φυσικά την εκτεταμένη αρνητική δημοσιότητα του προσφυγικού, ένα ζήτημα που αφορά όλη την Ευρώπη.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, το επτάμηνο Ιανουαρίου- Ιουλίου 2016 καταγράφεται αύξηση 6-7% στις διεθνείς αφίξεις που αποτυπώνεται στα επίσημα στοιχεία καθώς και δυναμική αύξηση της κρουαζιέρας στα επίπεδα του 20% . Ειδικά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν κατά 10% . Επίσης είναι πολύ μεγάλη η ικανοποίηση μας από την δυναμική πορεία των κρατήσεων για το τρίμηνο Σεπτεμβρίου- Νοεμβρίου που καταγράφει την επιμήκυνση της περιόδου που πετύχαμε.
Πρόσφατα συναντηθήκαμε στην Ελλάδα με εκπροσώπους των δύο μεγάλων κορυφαίων Tour Operators ΤUI και Thomas Cook , οι οποίοι επιβεβαίωσαν ότι η συνεργασία συνδιαφήμισης που συμφωνήσαμε και υλοποιούμε για το 2016 έπιασε το στόχο που είχαμε θέσει για αύξηση 10% των αφίξεων και κινείται ακόμη πιο δυναμικά. Συζητήσαμε επίσης και τη στρατηγική συνεργασία μας για το 2017 που ξεκινάμε άμεσα.
Η άνοδος στις αφίξεις από την συντριπτική πλειοψηφία των παραδοσιακών μας αγορών όπως η Μ.Βρετανία και η Γερμανία, οι σκανδιναβικές και οι μεσογειακές χώρες και η Κεντρική Ευρώπη αποτελεί απόδειξη ότι η εθνική τουριστική πολιτική που εφαρμόζουμε αποδίδει τα μέγιστα.
Στρατηγική επιλογή μας ήταν να ανοίξουμε νέες αγορές που η δυναμική τους δεν είχε αξιολογηθεί στο παρελθόν, παρότι αποτελούν πηγές ροών τουριστών πολύ υψηλών εισοδημάτων, με αγοραστική δύναμη και ταξιδιωτικές δαπάνες πολλαπλάσιες άλλων αγορών. Ανοίξαμε τη Μέση Ανατολή το 2015 και πετύχαμε σε διάστημα μόλις ενός έτους σημαντική αύξηση των αφίξεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία των μεγάλων ταξιδιωτικών Οργανισμών καταγράφεται αύξηση 55% των επισκεπτών από τις χώρες του Αραβικού Κόλπου σε σχέση με πέρυσι, ενώ και το 2017 η Ελλάδα θα αποτελέσει πολύ δημοφιλή προορισμό και ήδη εργαζόμαστε για την ενίσχυση των απευθείας πτήσεων από τις αγορές αυτές.
Στη Ρωσία, όπου φέτος γιορτάζουμε και το πολύ σημαντικό αφιερωματικό έτος Ελλάδας- Ρωσίας με πληθώρα προγραμματισμένων εκδηλώσεων, κλείσαμε νέες καλύτερες συμφωνίες με τους tour operators για την αύξηση των τουριστικών πακέτων και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου . Υλοποιήσαμε προγράμματα συνδιαφήμισης ανά ρωσική περιφέρεια και σειρά ενεργειών για την προώθηση του θεματικού τουρισμού. Προτεραιότητα ήταν η προώθηση του θρησκευτικού και προσκυνηματικού τουρισμού, και δώσαμε έμφαση στην ανάπτυξη του αθλητικού και προπονητικού, στα πακέτα οικογενειακών διακοπών, και στον τουρισμό πολυτελείας. Το θέμα της visa λύθηκε οριστικά από το Υπουργείο Εξωτερικών και ως αποτέλεσμα όλων των προωθητικών ενεργειών από το Υπουργείο Τουρισμού, υπάρχει αύξηση στις αφίξεις στα επίπεδα του 30%.
Αντίστοιχα και για την Αμερική- μία αγορά που είχε αφεθεί να ατονήσει στο παρελθόν- κάναμε επαφές για νέα τουριστικά πακέτα και εξασφαλίσαμε φέτος τρεις αμερικανικές εταιρείες να εκτελούν απευθείας πτήσεις στην Ελλάδα. Το αποτέλεσμα μας ήταν άμεσο και πετύχαμε από τους πρώτους κιόλας μήνες αύξηση στις αφίξεις της τάξεως του 40%.
Η Κίνα αποτελεί σταθερά στρατηγικό μας στόχο. Αξιοποιούμε τις εξαιρετικές πολιτικές σχέσεις της Κυβέρνησής μας, προωθούμε σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες και στον τομέα του τουρισμού αλλά και τα θεματικά τουριστικά προϊόντα που απευθύνονται στις απαιτήσεις της συγκεκριμένης αγοράς , και προβάλλουμε την Ελλάδα μέσα από νέες προωθητικές ενέργειες. Είμαστε σε επαφές και κλείνουμε συμφωνίες για την ενίσχυση των τουριστικών ροών και υποστηρίζουμε τις προσπάθειες για την καθιέρωση απευθείας πτήσεων όλο το χρόνο.
Η πολιτική μας να προωθήσουμε νέους ελληνικούς προορισμούς σε δημοφιλείς και νέες αγορές του εξωτερικού και να ενισχύσουμε τη συνδεσιμότητα, αποτυπώνεται και στις επιπλέον απευθείας συνδέσεις που υλοποίησαν το 2016 και έχουν πολλές εταιρίες του εξωτερικού εξαγγείλει για το 2017, εντάσσοντας νέους ελληνικούς προορισμούς στα πτητικά τους προγράμματα. Παραδείγματος χάριν είχαμε νέες πτήσεις tour operators από Μεγάλη Βρετανία για Σκιάθο, η Καλαμάτα συνδέθηκε με 25 ευρωπαϊκές πόλεις και πολλές ακόμη αεροπορικές εταιρίες και tour operators ενίσχυσαν το πρόγραμμα τακτικών πτήσεων όχι μόνο για Θεσσαλονίκη και Αθήνα αλλά και τα νησιά μας . Και για το 2017 έχουν ανακοινωθεί ήδη σχεδιασμοί από μεγάλες αεροπορικές εταιρείες να συνδέσουν την Ελλάδα απευθείας με μακρινές αγορές.
Με τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου έως και τον Νοέμβριο φέτος, και με τις ενέργειές μας για την προσέλκυση επισκεπτών από νέες αγορές και προς νέους προορισμούς, έχουμε βάλει τις βάσεις για να φέρνουμε σταθερά περισσότερους τουρίστες σε μεγαλύτερο διάστημα του έτους και σε περισσότερες περιοχές της χώρας, με την επιδίωξη αυτό να αντανακλάται και στα έσοδα.
Το Υπουργείο έχει την κεντρική ευθύνη της τουριστικής εξωστρέφειας και δυναμικής προώθησης του Ελληνικού brand name στο εξωτερικό. Σε ένα πολύ δυναμικό, ανταγωνιστικό και μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τουριστικό περιβάλλον καλούμαστε με περιορισμένους πόρους και δυνατότητες να προωθήσουμε ανά χώρα – στόχο την Ελλάδα ως «Μοναδικό τουριστικό προορισμό, τον πιο ανταγωνιστικό προορισμό στην Ευρώπη, στη σχέση «ποιότητας – τιμής», και ταυτόχρονα ως πολύ ελκυστικό, ασφαλή και φιλικό προορισμό με αυθεντικές Εμπειρίες θεματικού τουρισμού 12 μήνες το χρόνο.
Πραγματοποιήσαμε από τις αρχές της χρονιάς 143 ταξίδια εξοικείωσης, -fam trips και press trips -για ξένους tour operators, δημοσιογράφους και εξειδικευμένους travel bloggers, και πολλά ακόμη θα γίνουν το επόμενο διάστημα. Με μέσο όρο ένα ταξίδι κάθε δύο ημέρες, πετύχαμε με αποτελεσματικό τρόπο και με μικρό κόστος τη δυναμική προβολή και προώθηση των ελληνικών προορισμών. Αυτή τη στιγμή τρέχει διεθνώς η καμπάνια του ΕΟΤ για την προβολή του ελληνικού τουρισμού με στόχο την ενίσχυση των κρατήσεων τελευταίας στιγμής. Η Ελλάδα προβάλλεται μέσα από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες ηλεκτρονικές και ταξιδιωτικές πλατφόρμες, σε διεθνή δορυφορικά τηλεοπτικά δίκτυα. Αλλά και μέσα από τη συνεργασία μας με τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και το Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο ειδήσεων, βίντεο κλιπ παραγωγής του ΑΠΕ με τις ομορφιές της Ελλάδας και τις θετικές ταξιδιωτικές εντυπώσεις των τουριστών διαχέονται στο εξωτερικό από τα γραφεία Εξωτερικού της Γενικής Γραμματείας και του ΕΟΤ και όλα τα επικοινωνιακά μέσα και διαδικτυακά εργαλεία.
Προτεραιότητά της κυβέρνησής μας ήταν η προβολή η προώθηση και οι στοχευμένες δράσεις ενίσχυσης των νησιών μας στο Αν. Αιγαίο που δέχθηκαν φέτος τις προσφυγικές πιέσεις. Μέσα από τις δράσεις αυτές, αλλά και με ειδικά προγράμματα ενίσχυσης του εσωτερικού και κοινωνικού τουρισμού, πετύχαμε να αντιστρέψουμε την εικόνα, να ενισχύσουμε σημαντικά τη ζήτηση το τελευταίο διάστημα, και εκτιμούμε ότι κάποιοι προορισμοί θα έχουν πλήρως ανακάμψει μέχρι το τέλος της τουριστικής περιόδου.
Παράλληλα, προχωρήσαμε σε ρυθμίσεις-τομές στην λειτουργία της αγοράς, διότι θέλουμε μία υγιή και ανταγωνιστική τουριστική αγορά, που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες διεθνείς απαιτήσεις.
Με σειρά ΚΥΑ και νομοθετικών ρυθμίσεων και σε συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία δώσαμε ανάσα σε σημαντικό αριθμό υφιστάμενων επιχειρήσεων επιμέρους κλάδων της τουριστικής αγοράς, που αντιμετώπιζαν εμπόδια και χρονίζοντα προβλήματα στην λειτουργία τους, Συγκεκριμένα:
• Προχωρήσαμε σε σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για την διασφάλιση της νόμιμης λειτουργίας για μεγάλο αριθμό καταλυμάτων, κάμπινγκ, ξενοδοχείων και τουριστικών επιχειρήσεων.
• Δώσαμε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων να μπορούν να καταταχθούν στην κατηγορία των τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών που υπάγονται και νομοθετήσαμε την «Καρτέλα Ενημέρωσης Πελάτη» για τη διασφάλιση της ποιότητας.
• Καθορίσαμε τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων και των ορειβατικών καταφυγίων, λύσαμε θέματα των αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων και ρυθμίσαμε καίρια θέματα προδιαγραφών και αδειοδότησης των χιονοδρομικών κέντρων και των ιαματικών εγκαταστάσεων για τα οποία δεν υπήρχε θεσμικό πλαίσιο.
• Συγκεκριμένα για τις ιαματικές πηγές, με νομοθετική ρύθμιση λύσαμε επιτέλους οριστικά το πρόβλημα τις αδειοδότησης ιαματικών επιχειρήσεων όλης της Ελλάδος. Και προχωρήσαμε ταχύτατα στην αναγνώριση νέων ιαματικών πηγών που πλέον ανέρχονται σε 90 αυτές που αναγνωρίστηκαν ή βρίσκονται σε στάδιο αναγνώρισης. Δώσαμε διέξοδο σε όλες τις τοπικές αρχές για να ξεκινήσουν επιτέλους την αξιοποίηση και την ανάπτυξη αυτής της επωφελούς δραστηριότητας. Προωθούμε νέους ιαματικούς προορισμούς που και νέες θέσεις απασχόλησης θα δημιουργήσουν, και θα τονώσουν τα έσοδα της τοπικής οικονομίας, και θα δώσουν πνοή στον τόπο, μέσα από την ανάπτυξη του τουρισμού έως και δώδεκα μήνες το χρόνο. Ο Σύνδεσμος των Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδος, και όλα τα δίκτυα και φορείς των ιαματικών πηγών και των δήμων, μας έχουν εκφράσει την ικανοποίησή τους με ευχαριστήριες επιστολές διότι είναι ένα θέμα που τους ταλαιπωρούσε χρόνια και δεν είχε δοθεί ποτέ μέχρι σήμερα λύση.
• Λύσαμε νομοθετικά τα πρακτικά προβλήματα αδειοδότησης των τουριστικών γραφείων, ορίσαμε με ακρίβεια το πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, χωρίς οδηγό και συμπεριλάβαμε ρητά τις λιμουζίνες στις τουριστικές επιχειρήσεις.
Προχωράμε στην κωδικοποίηση της τουριστικής νομοθεσίας, με στόχο να ολοκληρωθεί στα τέλη της χρονιάς, για να έχουμε ένα πλήρες και για πρώτη φορά συνολικό πλαίσιο ξεκάθαρων δραστηριοτήτων στον τομέα του τουρισμού.
Ο τουρισμός όπως γνωρίζετε συνδέεται άμεσα και επηρεάζεται από άλλους αναπτυξιακούς τομείς. Έχουμε εξαιρετική συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία που διαχειρίζονται θέματα που έχουν συνέπειες στον τουρισμό μας. Διαβουλευόμαστε με τους θεσμικούς φορείς του ιδιωτικού τομέα, τους ιδιώτες και επαγγελματίες του κλάδου και μεταφέρουμε τις προτάσεις μας στην κατεύθυνση να λυθούν θέματα προς όφελος του κλάδου και των επαγγελματιών.
Το Υπουργείο μας από την πρώτη στιγμή συνεργάστηκε με το Υπουργείο Οικονομικών, καθ’ ύλη αρμόδιο, για την αντιμετώπιση της παράνομης εκμίσθωσης των καταλυμάτων μέσω της οικονομίας διαμοιρασμού. Εμείς έχουμε ολοκληρώσει το πλαίσιο των ρυθμίσεων, και σύντομα θα παρουσιαστεί από το αρμόδιο υπουργείο η τελική πρόταση που θα ενθαρρύνει την υγιή επιχειρηματικότητα, θα θωρακίζει τον τουρισμό μας και την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος και θα προστατεύει την νομιμότητα και τις τουριστικές επιχειρήσεις. Είναι η πρώτη προσπάθεια που γίνεται για την αντιμετώπιση του φαινομένου της οικονομίας διαμοιρασμού σε εθνικό επίπεδο, καθώς στις υπόλοιπες ευρωπαικές οικονομίες όπως γνωρίζετε το θέμα αντιμετωπίζεται τοπικά. Υπήρξε μία πολύπλοκη, και δύσκολη διαδικασία, που είμαστε πλέον όμως πολύ κοντά στην εφαρμογή της.
Θέσαμε ως βασικό στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, με έμφαση στην αναβάθμιση της ποιότητας των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών. Υποστηρίζουμε το στόχο αυτό μέσα από τα αναπτυξιακά και χρηματοδοτικά κίνητρα που δίνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος, και το πρόγραμμα ενίσχυσης των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020. Tο πρώτο πρόγραμμα ΕΣΠΑ που προκηρύχθηκε ήταν για την στήριξη των υφιστάμενων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων για έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισής τους με προϋπολογισμό 90 εκατ. ευρώ. Η ανταπόκριση ήταν μεγάλη. Ο προϋπολογισμός υπερκαλύφθηκε από τις σχετικές αιτήσεις, εξέλιξη που μας ικανοποιεί ιδιαίτερα.
Σχεδιάζουμε να βγάλουμε άμεσα και νέο πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την ίδρυση νέων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων. Παράλληλα, ενδυναμώνουμε την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου μας για το ΕΣΠΑ που συνεργάζεται πλέον με τις Περιφέρειες, για την καλύτερη δυνατή προώθηση των προγραμμάτων που αφορούν τουριστικές επενδύσεις.
Το ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις στον τουρισμό είναι πολύ σημαντικό. Υπάρχουν
150 νέοι φάκελοι που υποβλήθηκαν στις υπηρεσίες του Υπουργείου μας τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, για επενδύσεις εκσυγχρονισμού ή επέκτασης υφιστάμενων ξενοδοχείων 4 και 5 αστέρων και άνω των 300 κλινών, και δημιουργίας νέων μονάδων σε όλη την Ελλάδα. Επίσης 15 μεγάλες επενδύσεις Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων σε νησιά και άλλες περιοχές της χώρας βρίσκονται σε διάφορα στάδια αδειοδότησης. Επίσης το Υπουργείο με στόχο την προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, συμμετείχε και υποστήριξε εταιρικά σχήματα για την υποβολή προτάσεων έργων σε 5 διακρατικά προγράμματα INTERREG για την εξοικονόμηση ενέργειας των μικρών καταλυμάτων, την ανάπτυξη δικτύου καταδυτικών πάρκων, για έργα προσβάσιμου τουρισμού, τουρισμού τρίτης ηλικίας, και καινοτόμων εφαρμογών τεχνολογίας στον τομέα του τουρισμού.
Έχουμε παρουσιάσει τις μεγάλες επενδυτικές στον ελληνικό τουρισμό σε σειρά συναντήσεων στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό στο πλαίσιο Διεθνών Τουριστικών Εκθέσεων όπου συμμετέχουμε, και διαπιστώνουμε σημαντικό ενδιαφέρον από ξένα επενδυτικά κεφάλαια. Ενθαρρύνουμε επίσης μέσα από κάθε οικονομικό και τουριστικό φόρουμ και κάθε Διεθνή Έκθεση που συμμετέχουμε τον ιδιωτικό τομέα να αναπτύξει νέες συνεργασίες και άμεσες συμφωνίες στον τουριστικό τομέα.
Στόχος μας είναι να δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη, ποσοτική και ποιοτική του ελληνικού τουρισμού, και να δίνουμε την ώθηση στην τουριστική αγορά να εξερευνήσει τις θετικές προοπτικές στην επιχειρηματική δραστηριότητα, που θα φέρει οφέλη στις τοπικές οικονομίες, στις τοπικές κοινωνίες αλλά και στην εθνική μας ανάπτυξη.
Ο ρόλος των Επιμελητήριων, των θεσμικών φορέων και εκπροσώπων των αναπτυξιακών και παραγωγικών κλάδων είναι εξαιρετικά σημαντικός στην εθνική αυτή προσπάθεια.
Με κάθε αγορά που ανοίγουμε, με κάθε νέο τουριστικό προορισμό που αναπτύσσουμε δημιουργούμε άμεσα και σταθερά έσοδα.
Κλείνοντας, θέλω να σας ευχαριστήσω για την υποστήριξή σας στο έργο αυτό που κάνουμε για τον τουρισμό. θέλουμε τις προτάσεις σας, τα σχέδια και τη συνεργασία σας, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση, μας αφορά όλους, και είναι ο κλάδος που μπορεί να αποφέρει πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία, στην περιφερειακή και εθνική απασχόληση και ανάπτυξη.
Σας ευχαριστώ.