Περιγραφή
“Πρώτα απ’ όλα θέλω να ευχηθώ σε όλες και σε όλους καλή χρονιά, με υγεία και δύναμη, με επιτυχίες που θα ανεβάζουν ακόμη πιο ψηλά τον ξενοδοχειακό κλάδο και τον ελληνικό τουρισμό.
Αυτό δεν είναι μόνον ευχή. Είναι, πάνω απ’ όλα, θέληση. Είναι όμως και πρόγραμμα, με συγκεκριμένες και συντεταγμένες ενέργειες. Η ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι ο υπ’ αριθμόν 1 στρατηγικός στόχος. Τόσο του υπουργείου Τουρισμού, όσο και της κυβέρνησης υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Σήμερα, από αυτό το φιλόξενο βήμα, σκοπεύω να μοιραστώ μαζί σας τα βασικά μέτρα για τον ελληνικό τουρισμό του αύριο, μέτρα τα οποία, σε μεγάλο βαθμό, έχουμε ήδη αρχίσει να υλοποιούμε στην πράξη.
Θεωρώ αυτονόητο και εξαιρετικά σημαντικό ότι όλοι όσοι βρισκόμαστε σε αυτή την αίθουσα, έχουμε μια κοινή και ισχυρή θέληση: Να κάνουμε τον τουρισμό τον μεγάλο πρωταγωνιστή μιας νέας, σύγχρονης, ακμαίας και λαμπερής Ελλάδας.
Στην Ελλάδα που μπορεί και πρέπει να γίνει το νέο success story της Μεσογείου και της Ευρώπης, ο τομέας του τουρισμού δεν μπορεί παρά να αντιμετωπίζεται σαν εθνική υπόθεση. Εξάλλου, αυτό υποστηρίζει, εύστοχα και το κεντρικό μήνυμα του Επιμελητηρίου σας: Ο ελληνικός τουρισμός είναι υπόθεση όλων. Όλων όσοι ονειρευόμαστε και εργαζόμαστε για την πρόοδο και την ανάπτυξη της πατρίδας, εν τέλει την ευημερία όλων των Ελλήνων, χωρίς καμία εξαίρεση.
Και η ευκαιρία είναι τώρα. Τώρα που στεκόμαστε πάνω στο θετικό momentum του τέλους της δημοσιονομικής κρίσης αλλά και στο θετικό momentum της πολιτικής αλλαγής, με πρωθυπουργό και κυβέρνηση εξαιρετικά ευρείας αποδοχής. Μιας κυβέρνησης η οποία έχει ως διακηρυγμένο στόχο την ισχυρή ανάπτυξη στη χώρα.
Η στιγμή μας είναι τώρα, τώρα που η Ελλάδα προκαλεί μόνον θετικά συναισθήματα στη διεθνή κοινότητα και αποσπά επαίνους: Από τους εταίρους της και τις αγορές, τους οίκους αξιολόγησης, τον πρόεδρο των ΗΠΑ -μέχρι τα επενδυτικά funds και τα εκατομμύρια τουριστών που την επισκέπτονται. Όλοι πλέον έχουν μόνο καλά λόγια να πουν για την Ελλάδα.
Συνεπώς, τώρα είναι η ώρα των κερδισμένων ευκαιριών για τον τουρισμό, για την οικονομία, για την ανάπτυξη, για τη χώρα, τώρα καλούμαστε να δουλέψουμε όλοι μεθοδικά και οργανωμένα. Με έμφαση στην ουσία και στο μόνιμο αποτέλεσμα. Όχι με μέλημα τις εφήμερες εντυπώσεις.
Ασφαλώς τίποτα δεν είναι απλό και εύκολο. Υπάρχουν πολύ μεγάλες προκλήσεις και μάλιστα οι περισσότερες εξ αυτών έχουν παγκόσμιο χαρακτήρα. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, η κλιματική αλλαγή, τα μεταναστευτικά ρεύματα αλλά και απρόσμενα γεγονότα, όπως, για παράδειγμα, η επιδημία του κορονοϊού η οποία είναι σε έξαρση αυτές τις μέρες. Όλα αυτά μπορεί να επηρεάσουν ένα προϊόν τόσο ευαίσθητο στις διακυμάνσεις της συγκυρίας όσο ο τουρισμός.
Ο εφησυχασμός, λοιπόν, απλώς απαγορεύεται. Γι’ αυτό σας διαβεβαιώ, με πλήρη ευθύνη: Στη δική μας αντίληψη, το Υπουργείο Τουρισμού δεν είναι παθητικός παρατηρητής και «τροχονόμος» των εξελίξεων. Αντιθέτως, το υπουργείο Τουρισμού είναι το επιτελικό στρατηγείο που ενώνει δυνάμεις, αξιοποιεί ευκαιρίες, θωρακίζει και αναβαθμίζει τον τουρισμό και τις δυνατότητές του. Αυτό ξεκινήσαμε και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, γιατί αυτό αξίζει στον ελληνικό τουρισμό, αυτό αξίζει στον Έλληνα ξενοδόχο.
Μετά λόγου γνώσεως λέμε, λοιπόν, πως το 2020 μπορεί πραγματικά να αναδειχθεί σε έτος ορόσημο για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Και γι’ αυτό εργαζόμαστε σε όλα τα επίπεδα:
Κατ’ αρχάς στο μεσομακροπρόθεσμο. Όπου, για πρώτη φορά στη χώρα, και με πρωτοβουλία του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, εκπονούμε δεκαετές σχέδιο ως το 2030 για τον τουρισμό. Αν δεν κοιτάς εκεί που θέλεις να πας, τότε θα πας εκεί που κοιτάς. Κι αν κοιτάμε τα παπούτσια μας, μένουμε στάσιμοι σε ένα κόσμο που «τρέχει» με ιλιγγιώδεις ταχύτητες.
Αλλάζουμε αυτή την κοντόθωρη αντίληψη. Για να μην είναι ο τουρισμός όμηρος των συγκυριών αλλά ηγέτιδα δύναμη για την ανάπτυξη, την απασχόληση, τη συνοχή, την ποιότητα της καθημερινότητας, παντού σε όλη την Ελλάδα.
– Δίνουμε ώθηση στην αειφόρο τουριστική ανάπτυξη μέσα από τη δημιουργία πλαισίου πιστοποίησης και Παρατηρητηρίου Αειφόρου Ανάπτυξης.
– Εμπλουτίζουμε το προϊόν μας με την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού. Φέρνουμε ήδη το νομοσχέδιο για τον καταδυτικό τουρισμό και δρομολογούμε σειρά πρωτοβουλιών και για άλλες μορφές, όπως ο Ιατρικός τουρισμός, ο τουρισμός Ευεξίας, ο Silver, ο Αναρριχητικός, ο Ορεινός, ο Θαλάσσιος τουρισμός, το Home Porting κτλ.
– Αναδιατάσσουμε το σύνολο της τουριστικής εκπαίδευσης ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στα δεδομένα και στις απαιτήσεις της αγοράς και να δίνει ευκαιρίες καριέρας σε όλο και περισσότερους νέους και νέες μας. Το ανθρώπινο δυναμικό είναι η καρδιά της φιλοξενίας και έχουμε κάθε λόγο να επενδύσουμε σε ένα υψηλά καταρτισμένο στελεχιακό δυναμικό που θα συνεισφέρει σε ένα τουρισμό ποιότητας 365 μέρες το χρόνο.
Ταυτόχρονα, έχουμε δρομολογήσει την κάλυψη μιας σειράς άμεσων προτεραιοτήτων:
– Πρώτα απ’ όλα, η προβολή της χώρας: Για πρώτη φορά, από τις 15 Ιανουαρίου είναι ήδη «στον αέρα» η νέα διαφημιστική καμπάνια του ΕΟΤ. Πλήρως ανανεωμένη σε ύφος, φιλοσοφία και περιεχόμενο. Προβάλλουμε την καλύτερη δυνατή Ελλάδα, με τον καλύτερο και πληρέστερο δυνατό τρόπο.
– Διευρύνουμε το άνοιγμα νέων αγορών. Μόλις χθες επέστρεψα, με πολύ καλά νέα, από την Ινδία. Μια αγορά αχανή και σχετικά «παρθένα» σε ό,τι αφορά στην τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα.
– Χωροθετούμε τουριστικά λιμάνια και μαρίνες σε όλη τη χώρα και απλοποιούμε το επενδυτικό πλαίσιο.
– Επενδύουμε στη βιώσιμη διαχείριση των προορισμών και στην ασφάλεια.
Υπάρχουν πάρα πολλά άλλα μέτρα, τα οποία έχουμε προγραμματίσει ή έχουμε ήδη αρχίσει να εφαρμόζουμε. Όμως, δεν θα ήθελα να κάνω κατάχρηση του χρόνου και της αντοχής σας. Δεν είναι η ώρα για να απαριθμήσω στο σύνολό τους τις δράσεις μας. Έκανα μόνο κάποιες ενδεικτικές αναφορές δίνοντας το στίγμα μιας πολιτικής που θέλει και μπορεί να απελευθερώσει το ανεκμετάλλευτο δυναμικό του ελληνικού τουρισμού και να ξεκλειδώσει ευκαιρίες και δυνατότητες για το παρόν και το μέλλον.
Σε αυτή την πολιτική μακράς πνοής αλλά και άμεσης δράσης, το Υπουργείο Τουρισμού έχει πολύτιμο συνεργάτη το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας. Και θα ήθελα, με τη σημερινή ευκαιρία, να ευχαριστήσω τον Πρόεδρό του, Αλέξανδρο Βασιλικό όπως και όλα τα μέλη της διοίκησής του, για το υψηλό αίσθημα ευθύνης με το οποίο εκπληρώνουν την αποστολή του ΞΕΕ ως θεσμικού συμβούλου της Πολιτείας για τα θέματα τουρισμού.
Μέσα από αυτή τη συνεργατική σχέση δρομολογούμε και μια σειρά δράσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας.
– Αγκαλιάζουμε την εμβληματική δράση του ΞΕΕ «Ελληνικό Πρωινό», για να την ταξιδέψουμε σε όλο τον κόσμο στο πλαίσιο της πολιτικής μας για την ανάδειξη της Ελληνικής Γαστρονομίας.
– Αναλαμβάνουμε επίσης τη διεθνοποίηση του Προγράμματος Επιτάχυνσης του CapsuleT Travel & Hospitality Accelerator, του πρώτου startup επιταχυντή, αποκλειστικά για τον τουρισμό, ο οποίος δημιουργήθηκε από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος. Πρόκειται για μια καινοτόμο πρωτοβουλία, η οποία δείχνει την αλυσίδα αξίας που δημιουργεί ο Έλληνας ξενοδόχος και σε άλλους κλάδους της οικονομίας, και μάλιστα εκεί όπου θα κριθεί το μέλλον: Στην ψηφιακή τεχνολογία.
Είναι πολύ σημαντικό, νέα ελληνικά μυαλά να υποστηρίζονται και να πετυχαίνουν τους στόχους τους. Αυτοί είναι οι άνθρωποι που κτίζουν και αντιπροσωπεύουν την Ελλάδα που θέλουμε. Μια Ελλάδα που καινοτομεί, που δημιουργεί, που εξελίσσεται και μπορεί να πρωτοπορεί.
Εξίσου πρωτοποριακή είναι και η επόμενη δράση. Όπως ακούσατε ήδη από τον Πρόεδρο, ιδρύουμε έναν νέο φορέα, εισάγοντας και σχετικό νόμο στη Βουλή, ο οποίος θα έχει ως αποκλειστικό αντικείμενο το ξεδίπλωμα δράσεων κοινωνικής ευθύνης. Με χρηματοδότηση 1 εκατομμυρίου ευρώ από το ΞΕΕ σε πρώτη φάση, κάνουμε πράξη τον διακηρυγμένο στόχο του πρωθυπουργού και της κυβέρνησής μας για ανάπτυξη η οποία θα φτάνει σε όλους. Για τη στήριξη των πιο αδύναμων, για την επούλωση πληγών που άφησε πίσω της η κρίση, για την προστασία του περιβάλλοντος, για τη βιώσιμη ανάπτυξη παντού και για όλους.
Με αυτή την πρωτοβουλία, δίνουμε ένα παγκόσμιο παράδειγμα: Τα ελληνικά ξενοδοχεία, πρωτοπόρα παγκοσμίως, μεταδίδουν το μήνυμα πως η ανάπτυξη πρέπει να υπηρετεί τη συνοχή, πως η ευημερία της οικονομίας δεν είναι μόνον κάποιοι αριθμοί. Αλλά αυτή η ευημερία, μπορεί και πρέπει να αντανακλάται στο κοινωνικό σύνολο.
Το ξενοδοχείο, λοιπόν, μάς αφορά όλους. Αφού κάθε ξενοδοχείο, εκτός από εστία φιλοξενίας, γίνεται και εστία κοινωνικής ευθύνης, προσφοράς και συνοχής.
Η σημαντική αυτή πρωτοβουλία, η οποία θα φέρει τον διακριτικό τίτλο «HOTELS FOR» είναι η έμπρακτη ανταπόδοση του ελληνικού ξενοδοχείου στην ελληνική κοινωνία. Δημιουργεί απόθεμα εμπιστοσύνης. Και ξέρετε, η εμπιστοσύνη είναι πολύτιμη. Είναι η πιο δυνατή καύσιμη ύλη για να δώσουμε ενέργεια στον καλύτερο τουρισμό, που θέλουμε και που μας αξίζει.
Χαίρομαι ειλικρινά που κάνουμε μαζί και αυτό το πρωτοποριακό βήμα. Διότι στο τέλος της μέρας αυτό είναι που μετράει: Να καταφέρνουμε να εξυψώνουμε τον ελληνικό τουρισμό στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Και να κάνουμε το ελληνικό ξενοδοχείο παράδειγμα για κάθε ξενοδοχείο στον κόσμο.
Αυτή είναι, άλλωστε, και η ποιότητα, το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, του Έλληνα ξενοδόχου.
Ξέρω πολύ καλά σε ποιους μιλάω. Σε ανθρώπους που επενδύουν, που τολμούν, που κερδίζουν, που ανταποδίδουν και νοιάζονται. Ξέρω επίσης πως είναι λογικό να υπάρχουν πάντα και κάποιες πικρίες. Να νιώθετε, αρκετοί από σας, πως παλεύετε μόνοι σας για να τα βγάλετε πέρα.
Γι’ αυτό και δεν ήρθα σήμερα να θριαμβολογήσω και να σας πω πόσο σπουδαία πήγαμε το 2019 και πόσο ευοίωνες είναι οι ενδείξεις το προκρατήσεων για το 2020. Ούτε θα καθίσω με σταυρωμένα χέρια να μετράω τις αφίξεις και να πανηγυρίζω. Αυτά ανήκουν στο παρελθόν -του πρόσφατου παρελθόντος, δυστυχώς.
Η δική μας δουλειά, όπως εγώ την αντιλαμβάνομαι ως υπουργός Τουρισμού είναι ενεργητική. Βάζουμε στόχους που πρέπει να πετύχουμε. Σαφείς και συγκεκριμένους. Και για τις αφίξεις αλλά και για τα έσοδα. Η δική μας δουλειά είναι συνεργατική. Προχωράμε μαζί. Με όλους εσάς που αποδεικνύεται στην πράξη την ποιότητά σας και τις αρετές σας. Έχουμε να κάνουμε πολλά. Και όσο διευρύνεται ο δημοσιονομικός χώρος που έχουμε στη διάθεσή μας, με την ανάπτυξη της οικονομίας, τόσο περισσότερα θα γίνονται.
Χωρίς μεγαλοστομίες. Αλλά με όραμα. Χωρίς προχειρότητες. Με σχέδιο. Χωρίς επικοινωνιακούς αυτοσχεδιασμούς. Αλλά με δουλειά. Συστηματική, μεθοδική, οργανωμένη. Μαζί, λοιπόν, για τον ελληνικό τουρισμό. Μαζί ψηλά!”