Search
Close this search box.

Συνεντευξη Τύπου – Ομιλία της αν. Υπουργού Οικονομίας Ανάπτυξης & Τουρισμού κας Ελενας Κουντουρά

Κυρίες και Κύριοι καλώς ήρθατε,
Χαίρομαι πάρα πολύ που είμαστε όλοι μαζεμένοι εδώ σήμερα, για να παρουσιάσουμε το έργο που έχει γίνει και που ακολουθεί στον ελληνικό τουρισμό, τον τομέα της εθνικής μας οικονομίας που αποτελεί και σήμερα, και αποτέλεσε και το 2015, εξαίρεση στο γενικό αρνητικό οικονομικό περιβάλλον.  Αυτήν τη μεγάλη ανάσα της ελληνικής οικονομίας και της ελληνικής απασχόλησης, στα δύσκολα αυτά χρόνια της κρίσης που περνάμε.
Θέλω καταρχήν να σας πω ειλικρινά, ότι αυτά που έγιναν όλα αυτό το διάστημα, δεν έγιναν ούτε τυχαία, ούτε από κεκτημένη ταχύτητα, ούτε από συγκυρία. Έγιναν με σκληρή δουλειά  σε δύσκολες συνθήκες και από την πολιτική ηγεσία του Υπ. Τουρισμού σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες του Υπουργείου και τον ΕΟΤ και για πρώτη φορά σε τόσο στενή σχέση που καθιερώσαμε με τις Περιφέρειες τους φορείς του τουρισμού σε όλη την Ελλάδα και τον ιδιωτικό τομέα.
Στο  Υπ. Τουρισμού ήρθαμε προετοιμασμένοι και μ΄ ένα σχέδιο που κινήθηκε στρατηγικά σε 4 μεγάλες κατευθύνσεις:
1.    Στην επιδίωξη για άμεση αύξηση των τουριστικών ροών και το άνοιγμα νέων αγορών και λόγω επειγόντων οικονομικών αναγκών της Ελλάδας, αλλά και λόγω της προσπάθειας για εκμετάλλευση των ευνοϊκών συγκυριών στην ευρύτερη περιοχή μας.  
2.    Στη δημιουργική τακτοποίηση με νομοθετικές πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις πολλών και διαφορετικών, μεγάλων και μικρών, καθημερινών προβλημάτων του τουριστικού κλάδου.
3.    Στην άμεση αντιμετώπιση των επιπτώσεων από το προσφυγικό   και
4.    Στη διευκόλυνση και την προσέλκυση νέων επενδύσεων στον τουρισμό.

Περάσαμε τις δυσκολότερες στιγμές που έχει περάσει η χώρα και η Ελληνική Κυβέρνηση από τη μεταπολίτευση και μετά. Εκβιαστικά διλλήματα, οικονομική ασφυξία, η απειλή του Grexit, δημοψήφισμα, εκλογές, τα capital controls στην αιχμή της τουριστικής περιόδου, νέα συμφωνία,  αξιολόγηση. Ο κύκλος αυτός όμως με τις προσπάθειες όλων μας, αντίθετα απ’ ό,τι αναμενόταν όχι μόνο δεν έφερε πτώση του τουρισμού το 2015, αλλά είχαμε ρεκόρ αφίξεων και εσόδων όλων των εποχών στον ελληνικό τουρισμό. Και αυτό το πετύχαμε διότι απαντήσαμε με άμεσες πολιτικές και επιχειρησιακές πρωτοβουλίες, διασφαλίσαμε την ομαλότητα και εύρυθμη λειτουργία στο σύνολο της τουριστικής αγοράς, σε θέματα όπως οι τραπεζικές συναλλαγές των επισκεπτών και η τροφοδοσία των ξενοδοχείων και το θέμα των εμβασμάτων IATA προς τις αεροπορικές εταιρείες για την μεταφορά των τουριστών. Συντονίσαμε και το επικοινωνιακό κομμάτι, αφ’ ενός ενημερώνοντας το διεθνές ταξιδιωτικό κοινό για την πραγματική εικόνα, και αφετέρου δημιουργώντας ένα κύμα θετικής δημοσιότητας στα ξένα ΜΜΕ, και με καμπάνια ενίσχυσης των κρατήσεων τελευταίας στιγμής.

Το κλείσιμο της αξιολόγησης και η επιστροφή της χώρας στην κανονικότητα προσφέρει ένα σταθερό σημείο επανεκκίνησης για την ένεση ρευστότητας και στην τουριστική αγορά, για την αναπροσαρμογή και την ανασυγκρότηση του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος, σε νέες βάσεις, με νέες μεγάλες και μικρές επενδύσεις, την επιμήκυνση και διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, την ανάπτυξη εξειδικευμένων μορφών τουρισμού και ανάδειξη νέων τουριστικών προορισμών, αλλά και αποτελεί ευκαιρία για σημαντικές μεταρρυθμίσεις στους τομείς της τουριστικής εκπαίδευσης και της απλοποίησης και κωδικοποίησης της τουριστικής νομοθεσίας.
Ένα άλλο τεράστιο θέμα το οποίο οδήγησε σε μεγάλες συγκρούσεις και στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση και την περιοχή μας ευρύτερα, ήταν το θέμα των προσφυγικών ροών. Κινδύνευσε η καρδιά του τουρισμού μας, το Αιγαίο και τα Ελληνικά νησιά.
Από την πρώτη στιγμή η πολιτική της κυβέρνησης έθεσε τον τουρισμό ως προτεραιότητα. Το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ εργαστήκαμε με τις Περιφέρειες και τις τοπικές κοινωνίες, με τους συνεργάτες μας tour operators στο εξωτερικό και με τον ιδιωτικό τομέα,  προκειμένου το τεράστιο αυτό πρόβλημα να αφήσει τις μικρότερες επιπτώσεις στις τρέχουσες τουριστικές ροές, οι οποίες όπως καλά γνωρίζετε, είναι πολύ ευάλωτες σε τέτοιου είδους έκτακτά γεγονότα, αλλά και στην εικόνα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος ευρύτερα. Η μάχη μας, θέλω να σας πω σε αυτό το σημείο, είναι διπλή. Είναι μία μάχη και για να τονώσουμε τον τουρισμό στα νησιά που δέχθηκαν πιέσεις, αλλά και για να είμαστε συνεπείς στο διεθνές ανθρωπιστικό μας καθήκον, όπως μόνο η Ελλάδα ξέρει να κάνει.  
H εικόνα του τετραμήνου στα στοιχεία των αφίξεων και των τουριστικών εσόδων αντανακλά τις πιέσεις από το προσφυγικό και κυρίως την συμπίεση του οδικού τουρισμού, λόγω των κλειστών συνόρων. Η εικόνα είναι πολύ διαφορετική στο πεντάμηνο και στο εξάμηνο, όπως δείχνουν τα συνολικά στοιχεία που έχουμε από τις επίσημες πηγές, την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και τα γραφεία ΕΟΤ Εξωτερικού που είναι σε καθημερινή επαφή με τους ξένους tour operators και παρακολουθούν την εξέλιξη των κρατήσεων. Η τάση των κρατήσεων είναι ανοδική συνολικά στην πλειοψηφία των αγορών μας με αυξήσεις στις κρατήσεις που κυμαίνονται από 4% έως και 30% ανά αγορά, με εξαίρεση ίσως τις αγορές των Κάτω Χωρών, που όμως έχουν αρχίσει και ανακάμπτουν.
Τα στοιχεία της ΥΠΑ για το πεντάμηνο δείχνουν αύξηση 5% στις διεθνείς αφίξεις και τα στοιχεία του Ελευθέριος Βενιζέλος για το εξάμηνο δείχνουν επίσης αύξηση  5% των ξένων ταξιδιωτών. Με βάση όλα τα επίσημα στοιχεία που έχουμε από τα αεροδρόμια, από τους ξένους tour operators και από τα γραφεία ΕΟΤ εξωτερικού, το 2016 έχει ξεκινήσει σε θετικό πρόσημο.
Όπως είπε και ο πρωθυπουργός μας, η Ελλάδα βρέθηκε στο επίκεντρο δύο παράλληλων κρίσεων που έπληξαν την Ευρώπη, την οικονομική και την προσφυγική κρίση, όμως έμεινε έξω από την κρίση της ασφάλειας. Η χώρα μας, και αυτό αποτυπώνεται άμεσα και στον τουρισμό μας, είναι πυλώνας σταθερότητας σε μία ευρύτερα αποσταθεροποιημένη περιοχή. Ο τουρισμός είναι κυρίαρχο μέσο για την ανάπτυξη συνεργασιών στην ευρύτερη περιοχή, και την επίτευξη του στόχου της ανάπτυξης, της ειρήνης και της ευημερίας.

Οι στρατηγικοί άξονες και πυλώνες της πολιτικής μας στον τουρισμό που ξεκινήσαμε να εφαρμόζουμε το 2015 έχουν ήδη φέρει αποτελέσματα. Όταν ανέλαβα το χαρτοφυλάκιο του τουρισμού, εργαστήκαμε στρατηγικά και συστηματικά για να:

–    Προωθήσουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και αυτό το έχουμε πετύχει:
•    1ον  με την πιλοτική φέτος διεύρυνση της περιόδου από τις αρχές Απριλίου έως τα τέλη Νοεμβρίου στις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και της Κρήτης όπως συμφωνήσαμε σε ευρεία σύσκεψη με όλες τις Περιφέρειες, και για το οποίο υπογράψαμε συμφωνίες με όλους τους μεγάλους  tour operators της Ευρώπης και της Ρωσίας.
•    2ον με την ανάπτυξη του city- break
•    3ον  με την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού. Συστήνουμε στο Υπουργείο Ειδική Διεύθυνση Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού, που θα δει συνολικά και στοχευμένα την ανάπτυξη επτά κατά προτεραιότητα μορφών τουρισμού: τον Πολιτιστικό, τον Θρησκευτικό, τον Ιατρικό- Ιαματικό, τον Τουρισμό Υπαίθρου και τη Γαστρονομία, τον Συνεδριακό Τουρισμό, τον Ναυτικό Τουρισμό, τις κρουαζιέρες και το γιώτινγκ, και τον αθλητικό-προπονητικό τουρισμό. Ήδη έχουν συσταθεί ομάδες εργασίας, οι οποίες εργάζονται εντατικά για την εξειδίκευση, προετοιμασία και ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον ιαματικό τουρισμό.
Με νομοθετική ρύθμιση λύσαμε οριστικά πλέον το πρόβλημα τις αδειοδότησης επιχειρήσεων, στις οποίες λειτουργούν εγκαταστάσεις ιαματικών πηγών και παράλληλα προχωράμε ταχύτατα στην αναγνώριση νέων ιαματικών πηγών και πλέον ανέρχονται σε 90.

–    Θέσαμε επίσης ως στρατηγικό στόχο την ανάπτυξη του τουρισμού υψηλού εισοδηματικού επιπέδου για την άμεση αύξηση εσόδων ανά επισκέπτη
–    Καθιερώσαμε νέες απευθείας πτήσεις για τη φετινή περίοδο -πλέον τρεις αεροπορικές εταιρείες εκτελούν απευθείας δρομολόγια  από την Αμερική (American, Delta και United Airlines )- και διεκδικούμε νέες απευθείας πτήσεις από Κίνα, Κορέα και Μέση Ανατολή.
–    Προωθούμε  το ελληνικό τουριστικό brand και ανοίγουμε νέες αγορές
Το Υπουργείο έχει την κεντρική ευθύνη της τουριστικής εξωστρέφειας και δυναμικής προώθησης του Ελληνικού brand name στο εξωτερικό. Σε ένα πολύ δυναμικό, ανταγωνιστικό και μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τουριστικό περιβάλλον καλούμαστε με περιορισμένους πόρους και δυνατότητες να προωθήσουμε ανά χώρα – στόχο την Ελλάδα ως «Μοναδικό τουριστικό προορισμό, τον πιο ανταγωνιστικό προορισμό στην Ευρώπη, στη σχέση «ποιότητας – τιμής», και ταυτόχρονα ως Πολυνησιακό Ασφαλή Προορισμό με Αυθεντικές Εμπειρίες θεματικού τουρισμού 12 μήνες το χρόνο». Συγκεκριμένα:   
•    Ρωσία:
Το 2015 με τα επίσημα στοιχεία της Rostourism  είχαμε 650.000  επισκέπτες και στόχος το 2016 είναι να ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο. Η στρατηγική μας στηρίζεται στις εθνικές συμφωνίες που υπογράψαμε με τους 6 μεγαλύτερους Tour Operators το Φεβρουάριο του 2016 για έως και 1.350.000 ταξιδιώτες. Λόγω τεχνικής εμπλοκής με το θέμα της visa τον Απρίλιο, μετακινήθηκαν από τους tour operators σε άλλους προορισμούς μεγάλος αριθμός τουριστικών πακέτων ταξιδιωτών που επιθυμούσαν να έρθουν στην Ελλάδα.  Το θέμα της visa λύθηκε οριστικά από το Υπουργείο Εξωτερικών και γίνονται στοχευμένες προσπάθειες προβολής από τον ΕΟΤ και το γραφείο μας του ΕΟΤ στη Ρωσία για να ενισχύσουμε την τουριστική ροή και τις κρατήσεις τελευταίας στιγμής.
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού της Ρωσίας διοργανώθηκαν:
–    Forum στην Ελλάδα με τη συμμετοχή όλων των Περιφερειών της Ρωσίας (Κυβερνήτες, Tour Operators, Press) και Διάσκεψη Θρησκευτικού Τουρισμού με στόχο να προωθήσουμε άμεσα τους θρησκευτικούς – προσκυνηματικούς προορισμούς στην Ελλάδα.
–    Πρωτοβουλίες προώθησης πακέτων, όπως ο οικογενειακός και ο σχολικός τουρισμός, ο προπονητικός τουρισμός, κ.ά.
–    Ειδικά προγράμματα προώθησης ανά Περιφέρεια της Ρωσίας.
–    Στοχευμένες δράσεις προώθησης στη Ρωσία στο πλαίσιο του έτους Ελλάδας – Ρωσίας.

•    Εμιράτα
Τα Εμιράτα αποτελούν κεντρικό πόλο διαμόρφωσης των τάσεων στη Μέση Ανατολή. Εργαζόμαστε συστηματικά:
–    Για την πολιτική διασύνδεση και στήριξη με την πολιτική ηγεσία των Εμιράτων
–    Για τη διεύρυνση των συνεργασιών με τους τοπικούς Travel Agents
–    Για τη στοχευμένη προώθηση και δημοσιότητα για την προσέλκυση του ταξιδιωτών της τελευταίας στιγμής (Last Minute Booking) για το 2016
–    Για τη στοχευμένη προώθηση των επενδυτικών τουριστικών ευκαιριών στη χώρα μας
–    Για την αύξηση του αριθμού των πτήσεων για την Ελλάδα. Προχωρούμε σε στρατηγική συνεργασία με την Emirates για την προώθηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού στην Ινδία (μέσω Dubai)
–    Τέλος, ενόψει του EXPO 2020 στο Dubai, υπάρχει συνεργασία για τη διείσδυση ελληνικών επιχειρήσεων στην αγορά των Εμιράτων.

•    Σαουδική Αραβία
Με την ίδια στρατηγική κινούμαστε από το καλοκαίρι του 2015 και στη Σαουδική Αραβία. Είναι μια χώρα που ποτέ δεν είχαμε προσεγγίσει για την τουριστική προώθηση της Ελλάδας.
Δουλεύουμε συστηματικά τόσο σε πολιτικό όσο και σε εμπορικό επίπεδο, καθώς υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και ευκαιρίες σε πολλούς τομείς προώθησης του θεματικού τουρισμού, όπως ιατρικός, πολιτιστικός και συνεδριακός τουρισμός.
Ήδη το καλοκαίρι του 2015 είχαμε θετικά αποτελέσματα με αύξηση των τουριστών υψηλών εισοδημάτων σε συγκεκριμένους τουριστικούς προορισμούς πολυτελείας της Ελλάδας.
•    Αίγυπτος
Η Αίγυπτος αποτελεί, επίσης, στρατηγική επιλογή μας στη Μέση Ανατολή γιατί είναι μια χώρα που είναι κοντά μας γεωγραφικά, με έναν υψηλό αριθμό ταξιδιωτών υψηλού εισοδήματος (3-4 εκ. περίπου), οι οποίοι ταξιδεύουν συχνά, επενδύουν σε ακίνητα και λατρεύουν την Ελλάδα. Τον Μάρτιο του 2016 εγκαινιάσαμε μια στενή συνεργασία με τον τότε ομόλογό μας στην Αίγυπτο θέτοντας συγκεκριμένους στόχους, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες και συνέργειες και προωθώντας το θεματικό μας τουρισμό. Επίσης, προωθούμε νέους προορισμούς εκτός από την Αθήνα και τη Μύκονο και στηρίζουμε τις πρωτοβουλίες του ιδιωτικού τομέα και τη ναύλωση απευθείας charter πτήσεων.
•    Κίνα
Η Κίνα αποτελεί σταθερά στρατηγικό μας στόχο:
Προετοιμάσαμε συγκεκριμένο Σχέδιο Τουριστικής Συνεργασίας που θα υπογράψει ο κος Σταθάκης με τον ομόλογό μου στην Κίνα αυτή την εβδομάδα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Πρωθυπουργού.
Η στρατηγική μας για την Κίνα είναι δυναμική και συγκεκριμένη. Χρησιμοποιούμε τις εξαιρετικές πολιτικές σχέσεις της Κυβέρνησής μας, το αξιόπιστο άνοιγμα των επενδυτικών ευκαιριών και την προώθηση του θεματικού τουρισμού. Επιπλέον, γίνεται προσπάθεια για απευθείας πτήσεις όλο το χρόνο στην Ελλάδα. Γιατί η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένας ιδανικός προορισμός 12 μήνες το χρόνο για τους Κινέζους.
•    Αμερική
Η Αμερική είναι βασική μας αγορά που στο παρελθόν λόγω των απευθείας πτήσεων και με την υποστήριξη της Ελληνικής Ομογένειας είχαμε μεγάλες ροές επισκεπτών, όμως είχε ατονήσει τα τελευταία χρόνια. Το υπουργείο έχει συγκεκριμένο στρατηγική για την ενίσχυση και υποστήριξη της μεγάλης αυτής αγοράς. Το Υπουργείο έχει ένα γραφείο μόνο στη Ν.Υ.  που είναι υπεύθυνο για όλη τη Βόρειο Αμερική, τον Καναδά και τη Νότιο Αμερική και γίνεται εντατική προσπάθεια διείσδυσης σε άλλες μεγάλες περιοχές, όπως η Καλιφόρνια, ο Καναδάς. Κάναμε πολύ πιο στοχευμένες δράσεις προώθησης και προβολής και συμφωνίες με tour operators και εξασφαλίσαμε απευθείας πτήσεις όλων των μεγάλων αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών, έχουμε πετύχει σήμερα αύξηση των τουριστικών ροών άνω του 40% μέχρι στιγμής.
•    Ευρώπη
Η Ευρωπαϊκή Αγορά αποτελεί τη βασική παραδοσιακή μας αγορά. Για 1η φορά ξεκινάμε με ένα νέο μοντέλο συνεργασίας με τα γραφεία του ΕΟΤ στο εξωτερικό. Υπάρχει κατεύθυνση brief ανά χώρα – στόχο με συγκεκριμένους στόχους ποιοτικούς και ποσοτικούς, με παρακολούθηση του ανταγωνισμού και με last minute στρατηγική ανά χώρα για να εξασφαλίσουμε το καλύτερο αποτέλεσμα για την τουριστική σεζόν. Εκτιμούμε ότι με οι  κρατήσεις τελευταίας στιγμής θα αγγίξουν ποσοστό υψηλότερο του 20%.
Επόμενος μας στόχος είναι το άνοιγμα αγορών όπως η Ινδία και η Ν. Αμερική.
To video της ομιλίας της αν. Υπουργου Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού κας Ε. Κουντουρά.

 
 
 

Το video των ομιλιών των Γενικών Γραμματέων του Υπουργείου κ. Γ. Τζιάλλα και κ. Γ. Ζαχαράτου και του Γ. Γραμματέα του ΕΟΤ κ. Δ. Τρυφωνόπουλου
 

–    Θέσαμε στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών, και υποστηρίζουμε το στόχο αυτό μέσα από τα αναπτυξιακά και χρηματοδοτικά κίνητρα που δίνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος, το πρόγραμμα ενίσχυσης των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020.  
–    ΕΣΠΑ 2014-2020: Tο πρώτο πρόγραμμα που προκηρύχθηκε ήταν για την στήριξη των υφιστάμενων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων για έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισής τους. Πετύχαμε το πρόγραμμα να βγει άμεσα και αυξήσαμε τον προϋπολογισμό του στα 90 εκατ. ευρώ από 50 εκατ. ευρώ που ήταν αρχικά, με στόχο όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις να μπορέσουν να ωφεληθούν. Σχεδιάζουμε να βγάλουμε άμεσα  πρόγραμμα και για την υποστήριξη νέων  μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων

–    Ενδυναμώνουμε την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου μας για το ΕΣΠΑ που συνεργάζεται πλέον με τις Περιφέρειες, για την καλύτερη δυνατή προώθηση των προγραμμάτων που αφορούν τουριστικές επενδύσεις
–     Έχουμε παρουσιάσει τις επενδυτικές αυτές ευκαιρίες σε σειρά συναντήσεων στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό στο πλαίσιο Διεθνών Τουριστικών Εκθέσεων όπου συμμετέχουμε, και διαπιστώνουμε σημαντικό ενδιαφέρον από ξένα επενδυτικά κεφάλαια για νέες επενδύσεις στον ελληνικό τουρισμό.
–    Προχωράμε σε συντονισμένη και στοχευμένη προσέλκυση επενδύσεων σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία Επικρατείας και Εξωτερικών που έχουν αντίστοιχα το χαρτοφυλάκιο των επενδύσεων και της εξωστρέφειας.  Αυτό περιλαμβάνει την ενιαία καταγραφή του τι διαθέτει η Ελλάδα για τουριστική εκμετάλλευση μέσω του ΤΑΥΠΕΔ, του Enterprise Greece, της ΕΤΑΔ  και όσον αφορά την περιουσία προς αξιοποίηση του  Υπουργείου Εθνικής Άμυνας υπογράψαμε πρόσφατα πρωτόκολλο συνεργασίας με τον Υπουργό κ. Πάνο Καμμένο.

–    Και σε αυτή τη διαδικασία προσέλκυσης των επενδύσεων περιλαμβάνεται επίσης η δημιουργία Πλαισίου «Απλοποιημένης Αδειοδοτικής διαδικασίας τουριστικών επενδύσεων» μέσω της Ειδικής Υπηρεσίας ΕΥΠΑΤΕ (ONE SHOP STOP) που λειτουργεί στο Υπουργείο.

–    Με σειρά ΚΥΑ και νομοθετικών ρυθμίσεων και σε συνεργασία με συναρμόδια Υπουργεία δώσαμε ανάσα σε σημαντικό αριθμό υφιστάμενων επιχειρήσεων επιμέρους κλάδων της τουριστικής αγοράς, που αντιμετώπιζαν εμπόδια και χρονίζοντα προβλήματα στην λειτουργία τους:

•    Όσον αφορά μεγάλο  αριθμό καταλυμάτων, κάμπινγκ, ξενοδοχείων και τουριστικών επιχειρήσεων, προχωρήσαμε σε σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για την διασφάλιση της νόμιμης λειτουργίας τους.  
•    Επίσης με νομοθετικές ρυθμίσεις δώσαμε λύση στις επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων έτσι ώστε να μπορούν να καταταχθούν στην κατηγορία των τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών που υπάγονται.
•    Νομοθετήσαμε την «Καρτέλα Ενημέρωσης Πελάτη» με ανάρτηση της σε εμφανές σημείο της επιχείρησης, με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας και τον  βέλτιστο δυνατό έλεγχο σε ζητήματα φοροαποφυγής.
•    Τροποποιήσαμε τους όρους και τις προϋποθέσεις αδειοδότησης των τουριστικών γραφείων, σε διατάξεις που δημιουργούνταν σοβαρά πρακτικά ζητήματα ερμηνείας και εφαρμογής.
•    Ρητά συμπεριλάβαμε τις λιμουζίνες στις τουριστικές επιχειρήσεις, ώστε να εξομαλύνεται το πλαίσιο αδειοδότησής τους από τις ΠΥΤ.
•    Εισαγάγαμε ρύθμιση δια της οποίας θεραπεύονται ζητήματα των αυτοκινούμενων τροχοσπίτων όσον αφορά κυρίως την στάθμευσή τους.
•    Καθορίσαμε τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές των οργανωμένων τουριστικών κατασκηνώσεων και των ορειβατικών καταφυγίων, καθώς και τις προδιαγραφές αδειοδότησης  των  αυτοεξυπηρετούμενων καταλυμάτων.
•    Οριοθετήσαμε με ακρίβεια το πλαίσιο σύστασης και λειτουργίας των επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, χωρίς οδηγό.
•    Ρυθμίσαμε καίρια ζητήματα για τις  προδιαγραφές και την αδειοδότηση των χιονοδρομικών κέντρων και των ιαματικών εγκαταστάσεων για τα οποία δεν υπήρχε θεσμικό πλαίσιο.
•    Και όπως ήδη ενημέρωσα, με  στοχευμένη νομοθετική ρύθμιση λύσαμε οριστικά  το πρόβλημα της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, στις οποίες λειτουργούν εγκαταστάσεις ιαματικών πηγών.
Μέχρι σήμερα οι πήγες που ήδη έχουν ήδη αναγνωριστεί ή βρίσκονται σε στάδιο αναγνώρισης είναι περίπου 90 και προχωράμε ταχύτατα στην αναγνώριση και νέων ιαματικών πηγών και φυσικά στην συνολική ανάπτυξη του ιαματικού τουρισμού. Προωθούμε νέους ιαματικούς προορισμούς που και νέες θέσεις απασχόλησης θα δημιουργήσουν, και θα τονώσουν τα έσοδα της τοπικής οικονομίας, και θα δώσουν πνοή στον τόπο, μέσα από την ανάπτυξη του τουρισμού έως και δώδεκα μήνες το χρόνο.

Το Υπουργείο μας από την πρώτη στιγμή συνεργάστηκε με το Υπουργείο Οικονομικών, καθ’ ύλη αρμόδιο,  για την αντιμετώπιση της παράνομης εκμίσθωσης των καταλυμάτων μέσω της οικονομίας διαμοιρασμού, γνωστό και ως sharing economy. Δημιουργήσαμε μία οκταμελή επιτροπή στα δύο υπουργεία όπου καταθέσαμε τις προτάσεις μας ώστε να καθιερώσουμε ένα πλαίσιο που θα θωρακίζει τον τουρισμό μας και την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος και θα προστατεύει την νομιμότητα και τις τουριστικές επιχειρήσεις.  Η Επιτροπή μελέτησε το φαινόμενο και τα ισχύοντα καθεστώτα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και είχε διαβουλεύσεις με εκπροσώπους των πλατφορμών και τον ιδιωτικό τομέα. Η πρότασή  αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση μέσα στον Ιούλιο. Από την πλευρά μας επιδιώκουμε το νέο πλαίσιο να χαρακτηρίζει ξεκάθαρα την αγορά, να είναι άμεσα και εύκολα εφαρμόσιμο και  να είναι προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής τουριστικής αγοράς. Σε ό,τι αφορά την φορολογική αντιμετώπιση,  το Υπουργείο Οικονομικών διασφαλίζει η φορολογία να είναι λογική και δίκαιη για την επαγγελματική αγορά, να υπάρχει πρόστιμο και ελεγκτικός μηχανισμός που θα εξασφαλίζει την αξιοπιστία στην εφαρμογή του νέου πλαισίου.

–    Επεξεργαζόμαστε το νέο πλαίσιο για την  αναβάθμιση του συστήματος της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης, την  επαναλειτουργία των σχολών ξεναγών και την αναβάθμιση των σχολών τουριστικής εκπαίδευσης ΑΣΤΕΡ και ΑΣΤΕΚ. Επίσης έχουμε προτείνει την επαναλειτουργία στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης του τμήματος Τουριστικής Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Όσον αφορά τα νησιά του Αιγαίου που δέχθηκαν πιέσεις από το προσφυγικό είμαστε σε άμεση συνεργασία με τις Περιφέρειες και τις τοπικές αρχές, τον ιδιωτικό κλάδο, τους ξένους tour operators και έχουμε δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στην στήριξη και τη δυναμική προώθηση και προβολή τους.
Εξασφαλίσαμε τη  συμμετοχή και την παρουσία των προορισμών αυτών χωρίς επιβάρυνση σε όλες τις Διεθνείς Εκθέσεις που συμμετέχει φέτος ο ΕΟΤ.
Διοργανώνουμε  με τις Περιφέρειες fam trips για διεθνή ΜΜΕ, δημοσιογράφους, τουριστικούς bloggers και Tour Operators, για την προβολή της ομορφιάς των προορισμών και της εικόνας ομαλότητας που παρουσιάζουν και το αμέσως επόμενο διάστημα υλοποιούμε καμπάνια στήριξης των κρατήσεων τελευταίας στιγμής.
Είμαστε σε διαρκή επικοινωνία με συναρμόδια υπουργεία για τη μελέτη και εφαρμογή πρόσθετων δράσεων με στόχο την τόνωση της τουριστικής δραστηριότητας στα νησιά αυτά που έδειξαν το καλύτερο πρόσωπο της Ελλάδας.
Ενισχύουμε τον εσωτερικό και κοινωνικό τουρισμό στα νησιά αυτά. Μετά από συνεργασία μας με το  Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, και με άμεση πρωτοβουλία της αρμόδιας Υφυπουργού Ράνιας Αντωνοπούλου και της διοικήτριας του ΟΑΕΔ Μαρία Καραμεσίνη, το φετινό πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού προβλέπει  αύξηση της επιδότησης των τουριστικών καταλυμάτων και διπλάσιες ημέρες διακοπών σε Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο χωρίς επιβάρυνση για τους δικαιούχους του Οργανισμού  και τις οικογένειές τους.
Προσδοκούμε επίσης ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος από ορισμένες αγορές, όπως παραδείγματος χάριν από την Τουρκία, μετά και την απόφαση του Υπουργείου Εξωτερικών για παράταση της εφαρμογής του πιλοτικού προγράμματος χορήγησης τουριστικής στα συνοριακά σημεία εισόδου των νησιών του Αν. Αιγαίου.
–    Αναδιοργανώνουμε και ενδυναμώνουμε συνολικά  τον ρόλο του Υπουργείου Τουρισμού ως έναν από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας.

–    Αναβαθμίζουμε τη διοικητική μας οργάνωση και την παρακολούθηση της τουριστικής πολιτικής μας. Ολοκληρώνουμε τις  διαδικασίες για τα νέα οργανογράμματα του Υπουργείου και του ΕΟΤ, που παραλάβαμε σε εκκρεμότητα και ενδυναμώνουμε τις υπηρεσιακές δομές τους. Προχωράμε στην κωδικοποίηση της τουριστικής νομοθεσίας, με στόχο να ολοκληρωθεί στα τέλη της χρονιάς, για να έχουμε ένα πλήρες και για πρώτη φορά συνολικό πλαίσιο ξεκάθαρων δραστηριοτήτων στον τομέα του τουρισμού. Πρόκειται ουσιαστικά για την νομοθεσία που ξεκίνησε από το 1914 και που πρόθεσή μας είναι να προσαρμόσουμε συνολικά στις σημερινές απαιτήσεις και τις σύγχρονες ανάγκες του τουρισμού μας.
–    Στα άμεσα σχέδιά μας είναι το νομοθετικό πλαίσιο για τη δημιουργία του Film Commission σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία με στόχο να προσελκύσουμε τη βιομηχανία του κινηματογράφου που εκτός από πολύ μεγάλη προβολή της χώρας μας είναι σημαντικό εργαλείο που θα προσφέρει οικονομική ενίσχυση και νέες θέσεις εργασίας.
–    Επίσης δίνουμε έμφαση στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Έχει ήδη δημιουργηθεί μία Επιτροπή στο Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να σχεδιάσουμε την ενίσχυσή της, ενδεχόμενο home port στην Ελλάδα, και βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τα συναρμόδια Υπουργεία.

Θέλω να κλείσω με μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία της κυβέρνησης και του ίδιου μας του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα. Όπως ίσως γνωρίζετε, στην πρόσφατη πρώτη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Επικοινωνιακής Πολιτικής, ο Πρωθυπουργός μας ανακοίνωσε τον διπλασιασμό των κονδυλίων για την προβολή και προώθηση του ελληνικού τουρισμού. Ο τουρισμός αποτελεί βασική προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης με στόχο να ενδυναμώσουμε την θετική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό με μία νέα δυναμική ταυτότητα,  να ενισχύσουμε την διεθνή απήχηση και να ισχυροποιήσουμε τη θέση μας παγκοσμίως.
Ο τουρισμός είναι η μεγάλη δύναμη μας στο να πετύχουμε αύξηση των εσόδων μας για την ελληνική οικονομία και ενίσχυση του κύρους μας στην παγκόσμια κοινότητα.

Έχουμε βάλει τις βάσεις για να διατηρήσει ο ελληνικός τουρισμός ισχυρές επιδόσεις όχι μόνο και φέτος, αλλά σε ορίζοντα τετραετίας, κάνοντας στροφή στην ποιότητα και δίνοντας προτεραιότητα στον εμπλουτισμό του τουριστικού μας προϊόντος, στην ενδυνάμωση της εικόνας μας ως κυρίαρχου ελκυστικού παγκόσμιου προορισμού που προσφέρει άπειρες αυθεντικές εμπειρίας και στην προώθηση της Ελλάδας ως ελκυστικού  προορισμού για νέες επενδύσεις που προσφέρει ένα φιλικό και σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον.

Το σχέδιο μας είναι συγκροτημένο και μας επιτρέπει να μπορούμε άμεσα να απαντάμε στις προκλήσεις, να αξιοποιούμε με ευελιξία τις ευκαιρίες που ανοίγονται και σε συνεργασία με τις παραγωγικές δυνάμεις του τόπου να δώσουμε τη δυνατότητα στον τουρισμό να αναπτυχθεί στη βάση της δυναμικής που παρουσιάζει.

Σε αυτήν την προσπάθεια σας θέλω όλους κοντά μου, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση.

Σχετικά νέα

Ανακοινώσεις

Το Υπουργείο Τουρισμού θέτει σε δημόσια διαβούλευση Σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης με θέμα τον Καθορισμό των κριτηρίων και των προϋποθέσεων απονομής του Σήματος Προσβάσιμου Τουριστικού Προορισμού

Το Υπουργείο Τουρισμού θέτει σε δημόσια διαβούλευση Σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης με θέμα τον Καθορισμό των κριτηρίων και των προϋποθέσεων

Scroll to Top